Ako sa vyliečili zvieratká v Afrike

 

Motýliky z I. triedy sa tretí februárový týždeň venovali téme exotických zvierat. Učili sa o zvieratkách, ktoré u nás nežijú a môžu ich vidieť len v ZOO.

Prostredníctvom IT prezentácie sa oboznámili s upravenou rozprávkou o doktorovi Jajbolítovi, ktorý liečil choré zvieratká v Afrike. Rozprávka sa motýlikom veľmi páčila a preto si ju s pomocou pani učiteľky zahrali. Na hlavy si nasadili čiapočky exotických zvierat a akoby mávnutím čarovného prútika sa zmenili na africké zvieratká.

Počas dramatizácie rozprávky pomenovávali jednotlivé zvieratá a napodobňovali ich pohyby. Rozvíjali si predstavivosť a upevňovali si vedomosti o zvieratách získané na vzdelávacích aktivitách. Spontánne sa zapájali do dramatizácie a hra sa im veľmi páčila.

Nakoniec si spoločne zatancovali africký zvierací tanec a navzájom sa odmenili veľkým potleskom.

 

Renáta Tigchelaar

Sánkovačka

 

Pani Zima nám konečne dopriala zasneženú krásu. Motýliky z I. triedy hneď využili jej štedrosť a do materskej školy si v tretí januárový týždeň priniesli klzáky a oddali sa zimným radovánkam.

Spúšťali sa na miernom kopčeku v školskej záhrade. Zautomatizovali si bezpečné brzdenie a riadenie klzákov. Prekonávali strach z jazdy a tešili sa zo športovania. Okrem toho si upevňovali zdravie otužovaním.

S pomocou pani učiteľky vysvetlili, prečo je pohyb dôležitý pre zdravie človeka.

Usmiate a zimou vyštípané tváričky detí signalizovali, že spúšťanie na klzákoch sa im veľmi páčilo a triedna akcia naplnila svoj cieľ.

 

Mária Bužová

 

Ľadové kráľovstvo

a

umelý sneh

 

V druhý januárový týždeň nám Pani Zima sneh nedopriala, ale motýliky z prvej triedy neprestávali dúfať, že túto zimu ešte nasneží. Čakanie na sneh si skrátili tak, že si vytvorili umelý sneh. Čarovný prášok nasypali do veľkej misy, priliali trochu vody, premiešali a sneh bol hotový. Veľmi sa z neho tešili a všetci sa ho chceli dotknúť. Estetické cítenie si rozvíjali vytvorením priestorovej kompozície zimnej záhrady. Preskúmať vlastnosti snehu prišli aj žabky z druhej triedy, pretože sme „susedia“ a veeeľmi ich to teda zaujalo:-)

Experimentálnou metódou učenia sa motýliky zoznámili s podmienkami tuhnutia vody a topenia ľadu. Najprv do misiek naliali vodu a dali ju stuhnúť do mrazničky. Potom polievali ľadové kryhy na tácke rôznymi zmesami a pozorovali a vyhodnocovali, za akých podmienok sa kryhy najrýchlejšie roztápajú.

Motýlikom sa hra s umelým snehom a farebná hra s ľadovými kryhami veľmi páčila a z experimentovania boli nadšení.

 

Renáta Tigchelaar

 

Spoločne so ŽABKAMI

Stopy v snehu

 

Motýliky z prvej triedy sa v rámci témy o prírode v zime postarali o vtáčiky v školskej záhrade. S pomocou pani učiteľky najprv opísali starostlivosť o vtáčiky v zime. Vymenovali krmivo, ktoré je pre ne vhodné a semienkami naplnili kŕmidlá rozvešané v školskej záhrade. Tešili sa z toho, že môžu sypať slnečnicové semienka do kŕmidla. Vyhľadať a pozorovať stopy vtáčikov v snehu sa deťom pre jeho absenciu nepodarilo, ale tešili sa z pozorovania kŕmidiel, v ktorých sa hostili vtáčiky. Motýliky sa dohodli, že celú zimu budú dopĺňať semienka v kŕmidlách. A už teraz sa tešia na to, ako sa im v lete vtáčiky za ich starostlivosť odmenia veselými pesničkami.

 

Renáta Tigchelaar

ADVENTNÝ KALENDÁR

 

Advent, advent, štyri sviece,
prvá z nich sa zatrbliece.
Za ňou druhá, tretia zhorí,
prinesieme stromček z hory.
A keď štvrtá horí stíška
tešíme sa na Ježiška.

 

Slovo advent pochádza z latinského pojmu adventus – zjavenie a označoval príchod božstva do chrámu alebo návštevu kráľa. Advent je očakávaním narodenia Ježiša. Je to čas, kedy sa môžeme pripraviť na túto významnú udalosť, ktorú nazývame Vianoce. S Adventom spájame aktivity, zvyky a tradície, ktoré nám pomáhajú prežiť tento čas plnšie a deťom spríjemňujú čakanie na vytúžené Vianoce.

Motýlikom z I. triedy sme pripravili adventný kalendár z vianočných lízaniek, aby lepšie pochopili plynutie času a časové vzťahy dňa a mesiaca. Ich rozžiarené očká hovorili jasnou rečou, ako sa tešia z kalendára v podobe vianočného stromčeka plného lízaniek, ktorý im spríjemní predvianočné obdobie a skráti čakanie na Vianoce. Adventný kalendár je pre deti indikátorom blížiaceho sa času Vianoc. Každý deň po odovzdaní lízanky jednému z kamarátov, motýliky s pomocou pani učiteľky počítajú, koľko dní ešte ostáva do Vianoc. Každý deň spolu počítajú a každý deň sa spolu tešia na čarokrásne Vianoce.

 

Renáta Tigchelaar

 

Mikulášske prekvapenie pre motýlikov

 

Čakanie na Vianoce si deti spestrili Mikulášskym prekvapením. Každé dieťa predviedlo nejakú zručnosť. Zaspievalo pesničku, zarecitovalo básničku, alebo zatancovalo. Deti vynaložili primerané úsilie a snažili sa o čo najlepší výkon. Za svoje vystúpenie získali darček. Kamarátov ocenili úprimným potleskom.

Mária Bužová

 

Mikulášske prekvapenie pre motýlikov

 

Čakanie na Vianoce si deti spestrili Mikulášskym prekvapením. Každé dieťa predviedlo nejakú zručnosť. Zaspievalo pesničku, zarecitovalo básničku, alebo zatancovalo. Deti vynaložili primerané úsilie a snažili sa o čo najlepší výkon. Za svoje vystúpenie získali darček. Kamarátov ocenili úprimným potleskom.

Mária Bužová

 

S RAKETOU KU HVIEZDAM

 

Vesmír je veľký, nekonečný, fascinujúci a tajuplný. To všetko a mnoho iného sa o ňom učili motýliky z I. triedy.

Cesta do vesmíru je náročná a nemôže tam cestovať len tak hocikto. Motýlikom sa to však podarilo. S pomocou rodičov si doma zhotovili skutočne krásne rakety, za čo rodičom veľmi pekne ďakujeme. Vo veľkej miere si tak rozvíjali kreativitu a fantáziu. Rakety predstavili v materskej škole svojim kamarátom a všetci sa zo svojich rakiet veľmi, veľmi tešili. Motýliky si na hlavy nasadili prilby a so svojou raketou vyštartovali do vesmíru. Zažili krásny let a vyskúšali si beztiažový stav. Motýliky boli z vesmírnej témy nadšené a fascinované, o čom svedčí aj ich záujem a zapájanie sa do edukačných aktivít.

 

Renáta Tigchelaar

OBRÁZKY V PRÍRODE

I.trieda - motýliky

CUKRÍKOVÁ HA

Dúha je fascinujúci prírodný úkaz, ktorý svojou pôvabnou krásou dokáže očariť úplne každého. Zjavuje sa len za určitých podmienok a aj to len na veľmi krátky čas. Dúha vzniká, keď dážď ešte padá, no zároveň už svieti slniečko, ktoré osvetľuje dažďové kvapky.

Motýliky si v rámci týždňa, keď sa učili o Pani Jeseni a o jej farbách, vyčarovali krásnu cukríkovú dúhu. S pomocou pani učiteľky pomenovali farby cukríkov, poukladali ich na tanierik a čarovanie mohlo začať. Očká detí žiarili od prekvapenia a radosti, keď sa farby začali rozpíjať.

Experiment sa deťom veľmi páčil a ich nadšenie bolo zavŕšené ochutnávkou sladkých dúhových cukríkov.

Renáta Tigchelaar

MOJA OBĽÚBENÁ HRAČKA

Deti majú veľmi radi svoje svoje hračky. Majú hračky rôzne: pohyblivé, vydávajúce zvuky, svietiace, ale aj také obyčajné, „ktoré nerobia nič“, ale plnohodnotne rozvíjajú detskú predstavivosť a fantáziu. Majú hračky gumené, kovové, drevené, ale asi najviac ich je plastových.

Motýliky z I. triedy si v treťom septembrovom týždni smeli doniesť do materskej školy svoju obľúbenú hračku. Na tento deň sa veľmi tešili.

Po úvodných hrách s hračkami, ktoré si priniesli z domu, ich predstavili kamarátom. Deti sa snažili porozprávať ako a s kým sa s hračkou hrajú a kto im ju kúpil. Niektorí dokonca pomenovali jej farbu. Spoločne sme určili materiál z akého je hračka vyrobená. Estetické cítenie si rozvíjali pri zhotovení výstavky hračiek v triede. Neskôr porovnávali hračky podľa veľkosti a rozlišovali tvary. Práce bolo neúrekom, lebo deti doniesli do škôlky rôzne hračky od výmyslu sveta.

Sociálne kompetencie si osvojovali pri požičiavaní svojich hračiek kamarátom, pri spoločnej a ohľaduplnej hre s požičanými hračkami. Navzájom si prejavovali kamarátstvo vzájomným delením sa o hračku a prežívali radosť zo spoločnej hry.

Renáta Tigchelaar